perjantai 3. heinäkuuta 2015

Bratislava osa 3, katsaus kaupunkiin turistijunalla

Kävellessämme vanhassa kaupungissa näimme turisteille suunnattuja kulkupelejä. Emme olleet ennen matkaa selvittäneet juuri mitään Bratislavasta, joten päätimme katsella kaupunkia opastettuna.

Junien lähellä oli lipunmyyjiä, joista yhtä lähestyimme.

Kyselimme millaisia kierroksia olisi tarjolla ja hinta piti tietysti saada selville.

Tarjolla oli kahdenlaisia kierroksia. Ensimmäinen oli (Old Town Tour) eli kierros vanhassa kaupungissa. Hinta kierrokselle oli kymmenen euroa. Kauppoja ei tullut, sillä olimme juuri kierrelleet vanhassa kaupungissa.

Toinen kiertoajelu oli (Caste Tour) eli linnakierros. Kierroksen kesto oli yksi tunti ja hinta oli samat kymmenen euroa kuin vanhankaupungin kierroksella. Kiertoajelu sisälsi 15 minuutin pysähdyksen Bratislavan linnalla.

No nyt tuli kaupat.

Lipun oston jälkeen äiti otti minusta turistikuvan.

Kaupunkijunaan mentäessä saimme kuulokkeet. Minä laitoin kuulokkeet korvilleni ja yritin kuunnella oikein tarkasti mitä minulle kaupungista kerrottiin.

Kiertoajelulla oli tarkoitus nähdä linnoja ja palatseja, mutta aika monen näimme vain vilaukselta. Myös palatsien kuvaaminen oli hieman hankalaa, mutta se ei meitä haitannut. Saimme kierroksella hyvän yleiskatsauksen Bratislavasta.

Maisema vaihteli menneistä vuosikymmenistä ...

... nykypäivään.

Kierroksella näin myös Bratislavan suurimman suihkulähteen, joka on kukan muotoinen. Suihkulähde sijaitsee vapaudenaukiolla (Freedom Square, Námestie slobody).

Suihkulähde on ruostumatonta terästä ja se sijaitsee ympyrän keskellä joka on halkaisijaltaan 45 metriä, itse kukka on 9 metriä halkaisijaltaan.

Kaupunkijuna pysähtyi 15 minuutiksi Bratislavan linnan luokse.

Linnan pihalta avautui maisema SNP sillalle.

Aikaa ei ollut paljon viettää linnalla, mutta sen verran on aina aikaa, että minusta ehdittiin ottaa turistikuva.

Nopean pyörähdyksen jälkeen palasimme takaisin kaupunkijunalle. Bratislavan linna oli onneksi kävelymatkan päässä meidän hotellilta, joten päätimme tulla takaisin linnalle seuraavana aamuna aamulenkin yhteydessä.

Kaupunkijuna jatkoi matkaa SNP sillan läheisyyteen. Kuulokkeista kuului selostus, jossa kerrottiin, että sillan päällä olevassa ufossa on näköalapaikka ja ravintola.

Seuraavana päivänä otin turistitoimistosta esitteen, jossa mainostettiin sillan päällä olevaa ravintolaa seuraavasti. "Taianomainen näkymä, fantastinen keittiö ja upeita tapahtumia." Uskoisikohan nyt tuota, no mainokset on aina mainoksia.

Mutta mainoksessa oli myös hyödyllistä tietoa. SNP silta ylittää Tonavan ja pituutta sillalla on 431 metriä. Silta on teräksestä tehty epäsymmetrinen riippusilta ja sillan päällä on 85 metrin korkeudessa ufon muotoinen näköalapaikka, baari ja ravintola. Paikka on auki joka päivä klo 10 - 23.

Jaahas, opittiin sitten tänäänkin jotain uutta, mutta taidamme jättää väliin kyseisen näköalapaikan tällä reissulla. Pienen ajomatkan jälkeen saavuimme takaisin vanhaan kaupunkiin.

Kaupunkikierroksen jälkeen kävelimme vielä hieman vanhassa kaupungissa, kävimme kaupassa ostamassa vettä sekä pientä naposteltavaa ja palasimme hotellille. Saa nähdä mitä huominen tuo tullessaan. Matka jatkuu seuraavassa osassa.

T. Ape The Bloggaaja

P.S. Muita matkakertomuksia voit lukea klikkaamalla tästä.